Bild och baksidestext kommer från boktipset.se
Augustpriset 2010! Årets svenska skönlitterära bokEn författare får ett
brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett
beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlingen och
författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som
ung. Men mellan författaren och den gamla Hedda uppstår en dragkamp om
hur och varför hennes liv blev som det blev.
Romanen börjar med
att författaren (som av en händelse heter Sigrid Combchen) får ett brev
från en av sina läsare. Det är en gammal dam på spanska solkusten som
känner igen sig på ett familjefoto från trettiotalets Lund, beskrivet i
en av författarens romaner. Den bilden låg en gång i en tiokronorslåda i
en antikaffär och togs om hand därför att det var historia från en
stadsdel där författaren själv bor.
Länge har hon haft en id om att
skriva en roman om de kvarteren. Nu låtsas hon bo i huset där flickan
från fotot bodde och breven mellan norr och söder växer i antal och
leder vidare till skolkataloger, Veckojournalen och hemsidor på nätet
...
Bilden av familjen Carlsson, föräldrar, tre bröder och Hedda
- enda dottern - tätnar efterhand och detaljeras genom den gamla Heddas
brev och författarens "bredvidläsning". Parallellt med detta växer ett
berättande och en berättelse om denna dotter, Hedda, fram.
Heddas
hela liv kom att formas av tillfälligheter och ogenomtänkta beslut när
hon var nitton, tjugo. Slumpen, eller ödet, kastade henne ur den lugna
kurs som verkade given för en flicka ur övre medelklassen. Facit blev en
pensionerad hemmafru i södra Spanien.
Mellan författaren och
den gamla Hedda råder dragkamp om mening. Författaren förälskar sig i
dåtid och det som inte blev, Hedda intresserar sig för nuet som är. Och
protesterar mot idn att hennes liv blev förspillt därför att lovande
anlag och anslag inte följdes upp.
Augustjuryns
motivering:"Vad är fakta och vad är fiktion i Sigrid Combchens roman
Spill och vem har tolkningsföreträde? Den "verkliga" Hedvig, som i brev
berättar för författaren om sitt unga liv på 30-talet, eller Hedda, den
skapade gestalten? Författarjaget försjunker i decenniets dofter och
detaljer och låter damromanen handla såväl om sömnad och torftiga
inackorderingsrum som om förtryck och frigörelse, medan den "verkliga"
Hedvig vill leva i nuet och inte se sitt liv som förspillt. Sigrid
Combchen har skrivit en imponerande roman, stilistiskt och tekniskt
formfulländad med många perspektivskiften, som ger henne möjlighet både
att berätta underhållande om ett människoliv och att med intellektuell
stringens reflektera kring det egna skrivandet."
Mitt betyg:
Det tog ett tag för mig att komma in i boken, det var mycket hoppande i första delen men sen när Heddas historia började berättas mer kontinuerligt och som en ren berättelse blev innehållet intressantare och mer lättläst då växte också historien i mina ögon.
lördag, mars 31, 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget
(
Atom
)
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar