fredag, oktober 05, 2012

Havsmannen - Carl-Johan Vallgren

Bild och baksidetext från Boktipset.se

Falkenberg i början av 1980-talet. Den unga nella har vuxit upp i samhällets utkant. Hennes yngre bror Robert är mobbad i skolan, och Nella gör allt för att skydda honom. På så sätt hamnar hon i ekonomisk skuld till broderns värsta plågoande, som verkar vara i stånd till vad som helst. Hennes tidsfrist rinner snabbt ut. Men snart inträffar något överraskande, något som ändrar förutsättningarna för allt. En spännande, intensiv och vacker bok om syskonkärlek och svek - och om vardagens möte med det främmande och fantastiska.




Mitt betyg:
 Stark fyra blir det på denna bok, efter att ha tillbringat någon vecka i Olofsbo varje sommar i snart 15 år så känns det som jag vet exakt var dom är hela tiden när dom olika miljöerna beskrivs jag har gått på samma vägar och vet historien bakom olika platser som Fyren, Kvarnen osv. När jag undrat över något har sambon som tillbringat alla sina sommarlov i Olofsbo hjälpt till med att placera saker. Jag sträckläste boken som är helt underbar, syskonens kamp mot världen och alla som på olika sätt sätter sig över dessa tonåringar. Boken griper tag i en och när man lagt ifrån sig den finns berättelsen kvar och bearbetas vidare, så ska en bra bok vara.

Inga kommentarer :