tisdag, september 02, 2014

Den hemliga dottern - Shilpi Somaya Gowda

Bild och baksidetext från boktipset.se

Måste-läsning för alla mödrar och döttrar!


Somer lever ett lyckligt och privilegierat liv. Hon har nyligen gift sig med mannen hon älskar och karriären som barnläkare i San Francisco har just tagit fart när hon gör en smärtsam upptäckt - hon kommer aldrig att kunna få barn.

Samtidigt i en indisk by bestämmer sig en fattig mor, Kavita, för att lämna bort sin nyfödda dotter. I ett samhälle som favoriserar söner, blir den enda möjliga lösningen att lämna flickan till ett barnhem. Ett beslut som kommer att förfölja Kavita under resten av livet.

Flickan Asha är barnet som flätar samman de bägge kvinnornas livsöden. Hon adopteras till USA från ett barnhem i Mumbai. Men i stället för att ge henne ett "bättre" liv, leder adoptionen till att de bägge familjerna hamnar i en intensiv accelererande konflikt som handlar om kärlek, tillhörighet och moderskap. Och en dag ger sig Asha ut på resa för att finna sina rötter ?

Den hemliga dottern är en djupt gripande berättelse om livets oförutsägbara vägar och kärlekens betvingande kraft.

"Det är mors dag-månad och vad kan vara en bättre present till en mor än en moderskänsleroman med gråtgaranti? ... Det här är en vacker bok som tar tag i hjärtat och kramar om på alla kvinnor som någonsin fött barn eller som av olika anledningar inte kan få egna."
Kupé

Mitt betyg:
 En underbar bok som utspelar sig i Indien och USA man får följa tre kvinnor under 20 år, två mammor och en dotter på deras livs största resa. Jag gråter och blir arg när jag läser men jag kan inte lägga ifrån mig boken jag sträckläste hela boken från pärm tilll pärm utan att lägg den ifrån mig. Jag berörs av kvinnornas svagheter och deras styrkor av deras liv. Jag säger bara en sak läs den här boken.

Inga kommentarer :