söndag, september 21, 2014

Jakarandaträdets barn - Sahar Delijani

Bild och baksidetext från Boktipset.se

Hyllad roman i Khaled Hosseinis anda

Översatt till 25 språk och hyllad av Khaled Hosseini, författare till Flyga drake, som kallar Jakarandaträdets barn "en hyllning till det mänskliga hjärtats eviga längtan efter frihet".

I Teherans ökända kvinnofängelse Evin föds Neda. Flickans mor får sköta dottern några månader innan hon plötsligt tas ifrån henne. Treårige Omid bevittnar från sin plats vid köksbordet hur föräldrarna förs bort av militärpoliser. Sheida får tjugo år efter faderns försvinnande reda på att han har avrättats. Nedas, Omids och Sheidas öden är några av flera skickligt sammanvävda historier om mödrar, fäder, barn och älskande, som lever i Iran mellan 1983 och 2011.

Jakarandaträdets barn är en universell roman om människor som trots en ohygglig historia aldrig ger upp hoppet. En berättelse om revolutionens barn, de som bär ärren av det förflutna men förenas i drömmen om frihet och rättvisa.

Mitt betyg:
 En svag fyra blir det för denna bok det tog ett tag innan jag kom in i berättelsen och kunde hålla reda på alla namn men sen hände något och jag kunde inte släppa boken ifrån mig. Den griper tag i mig och håller mig fast förundrad över dessa människors styrka och ork, att klara av att se sitt land, sina familjemedlemmar och vänner fängslas och förändras hur klarar man av att växa upp när man lever med skräcken och oron?

Författarens hemsida

Inga kommentarer :