fredag, oktober 10, 2014

Min sons historia - Nadine Gordimer

Bild och baksidetext från Världslitteratur.se
Jag är författare och detta är min första bok som jag aldrig kan publicera.Så slutar den färgade ynglingen Will (döpt efter William Shakespeare) berättelsen om sitt och familjens hemliga liv. Will skolkar från skolan och av en slump möter han fadern tillsammans med en vit kvinna. Kvinnan visar sig vara faderns älskarinna, aktivt engagerad i kampen mot apartheid. Inte bara fadern utan också Wills mor och syster blir engagerade i frihetsrörelsen. Kärnan i historien är sonens försök att komma till rätta med faderns svek mot modern.
Temat är vad kampen mot apartheid kostar den enskilde, hur apartheid formar och fräter alla som lever under systemet, oberoende av politisk ståndpunkt. För att kunna hantera sin besvikelse rekonstruerar Will faderns liv i skrift. Vad han finner är en man fångad mellan två världar och mellan två kvinnor som representerar dessa världar. Han känner sig övergiven av fadern, som väljer kampen mot apartheid före familjen, men hans indignation mognar så småningom till förståelse. Gordimers psykologiska klarsynkan ibland tyckas brutal, hennes prosa kyligt exakt, men där finns stråk både av värme och känslighet.
Boken är en del av en samhällskrönika som speglar Sydafrika under fyrtio års tid.
Barbro Norström Ridaeus

Mitt betyg:
 Jag vet inte vad jag känner för denna bok, jag blir berörd av den men jag blir mer berörd av kampen mot apartheid och tycker det blir lite för mycket tjat om pappas älskarinna, kanske är det för tidigt för mig att sätta ett betyg kanske måste boken mogna i mig innan det görs i nuläget får boken en trea men det drar mot en fyra.

Inga kommentarer :