fredag, januari 24, 2014

Örfilen - Christos Tsiolkas

Bild och baksidetext från boktipset.se

"Jag har varit hårt inkapslad i dessa 500 sidor hela helgen, och det har varit härligt. Ungefär som att titta på fem avsnitt av "The Wire" på raken. Här har vi en bok som svarar mot det omättliga behovet av smart, bra underhållning," /DN om Christos Tsiolkas Örfilen, The Slap

En solig eftermiddag vid en grillfest i en förortsvilla ger en av gästerna en trotsig treåring en örfil.
Barnet är inte hans son.
Örfilen delar hela umgängeskretsen i två läger: de som tycker att den är ett grovt övergrepp och de som tycker att incidenten var en bagatell.
När pojkens föräldrar bestämmer sig för att göra rättssak av det fördjupas konflikten och får konsekvenser långt utöver vad någon av deltagarna kunnat tänka sig. Vänskapen mellan gamla vänner sätts på prov och familjelojalitet ställs mot moral och principer.

Boken belönades med Commonwealth Writers Prize 2009 och nominerades till Booker-priset 2010. Den har gjort stor succé i den engelskspråkiga världen, översatts till 20 språk och även blivit en framgångsrik teveserie.

Mitt betyg:
 Åh det är svårt att sätta betyg på denna bok, den är bra och så men det är något med sättet den är skriven på som gör att man ju mer man läser tröttnar på föräldrarnas tjat om denna örfil dom uppfattas som gnälliga och det blir jobbigt att sympatisera med någon överhuvud taget alla känns som "bovar". Sen tröttnar jag på allt skriveri om droger jag tror inte alla australier tar droger men när man läser boken känns det som alla gör det. En svag trea blir det jag hade väntat mig mycket mer av boken.

Mer om författaren

Inga kommentarer :