måndag, februari 25, 2013

Pennskaftet - Elin Wägner

Bild och baksidetext från Boktipset.se

Elin Wägner (18821949) var under första hälften av 1900-talet en av Sveriges ledande romanförfattare. Till hennes viktigaste verk hör förutom Pennskaftet romaner som Åsa-Hanna, Dialogen fortsätter och Vinden vände bladen. Elin Wägner började sin bana som journalist och drogs snart in i kampen för kvinnlig rösträtt. Det feministiska engagemanget präglar hela hennes produktion och kombineras i den unika pamfletten Väckarklocka med både pacifism och en ovanligt tidig miljömedvetenhet. Hon invaldes i Svenska Akademien 1944.

Romanen Pennskaftet (1910) ger en oöverträffad inblick i arbetet för kvinnlig rösträtt. Kring Pennskaftet, den unga kvinnliga journalisten, och gruppen med rösträttsaktivister aktualiseras en rad frågor om kvinnornas situation i det dåtida samhället. Slagfärdigt och tankeväckande diskuteras här inte bara yrkesarbete och ekonomisk självständighet, politisk aktivism och social gemenskap utan också frågor som rör moral, erotik och kärlek. Introduktion av akademiledamoten Horace Engdahl. Kommentarer och ordförklaringar av Helena Forsås-Scott.

Mitt betyg:
 En stark trea, berättelsen är intressant och det är spännande att läsa om kvinnokampen för rösträtt och livet för kvinnorna i början av 1900-talet men jag vet inte om jag varit ovanligt trött eller om det var sättet boken var skriven på som gjorde att jag somnade varje gång jag läste trotts att jag ville läsa mer...

Inga kommentarer :