måndag, december 03, 2012

Som Zlatan fast bättre - Niclas Christoffer


Bild och baksidetext från Boktipset.se

Femtonåriga Simons dröm är att en dag bli den bästa fotbollsspelare som världen skådat. Han vill bli som Zlatan, fast bättre. När han får den efterlängtade platsen på fotbollsgymnasiet verkar lyckan först gjord. Men något går fel. Simon blir mer och mer övertygad om att han måste gå ned i vikt innan han kan bli ett proffs. Några kilon blir allt fler och Simons strategi utvecklas snart till en livsfarlig sjukdom.

Standup-komikern Niclas Christoffer är författare till Som Zlatan fast bättre. En ungdomsbok om något så ovanligt som en kille som har ätstörningar.

"Författaren använder sig av ett enkelt och jordnära språk. Det är lätt att identifiera sig med huvudpersonen, sätta sig in i hans situation och förstå hans känslor. Berättelsen startar där i stort sett alla kan känna igen sig och sen får läsaren långsamt följa med på en känslomässigt engagerande resa. Som Zlatan fast bättre är en viktig bok därför att den tar upp ätstörningar hos pojkar, vilket det inte finns så mycket skrivet om. Målgruppen för denna bok är stor, den både kan och bör läsas av många!"

Mitt betyg:
 Genom Booked fick jag chansen att läsa Som Zlatan fast bättre, det är en tänkvärd bok om ett ämne som sällan tas upp anorexia hos män det som slog mig när jag läste den var att den borde vara med i läroplanen för högstadiet så att ämnet kommer upp och så att det kanske inte blir så tabulagt. Jag rekommenderar boken till alla.

Inga kommentarer :