torsdag, april 18, 2013

Bokhandelsblues - Jen Campbell



Den som säger att det inte finns några dumma frågor har aldrig träffat någon som letar efter en ny bok av Anne Frank, George Orwells 1986 eller Enid Blytons skildring av en knarkarkvart.
Och då kommer ändå ovanstående exempel från de minst korkade kunderna i den här boken. Följ med på en absurd, skrattretande, frusterande och vansinnig tur i bokhandelsvardagen.
Här finns människor som istället för böcker vill ha barnpassning, någon som står i kö åt dom på posten, kortspelssällskap, mjölk eller skruvmejslar. Möt också bedragare, hälare, missförstådda författare, smygnazister och kunden som bryter samman när boken hon tagit ledigt från jobbet för att läsa inte finns i lager.
"Jag läste en bok på sextiotalet. Jag kommer inte ihåg författaren eller titeln. Men den var grön och den fick mig att skratta. Vet du vilken jag menar?"...

Mitt betyg:
Rolig och underhållande bok som innehåller små citat från kunder/bokhandelsbiträden som gör att man börjar undra vilka som går in i bokhandeln och frågar om dessa saker, eller gör de uttalanden de gör.

Inga kommentarer :