fredag, september 14, 2012

I museets dolda vrår - Kate Atkinson

Bild och baksidetext från Bokia.se

Ruby Lennox föds i 1951 och genom hennes och inte minst hennes kvinnliga släktingars liv får vi en drastisk rundmålning av Englands 1900-talshistoria. Ruby bor i York med sin mamma Bunty och pappa George och vi får följa henna från barndomen till vuxen ålder med många återblickar till släktens liv och hur de påverkades inte minst av andra världskriget. I museets dolda vrår blev ett internationellt genombrott för Kate Atkinson som är född i New York men numera bosatt i Edinburgh i Skottland.





Mitt betyg:
 Det är inte så ofta jag läser om en bok (iaf inte nu i vuxen ålder det finns några undantag) men jag kände att jag ville läsa denna en gång till och fortfarande så fängslade berättelsen mig, hur uppväxten påverkar ens liv. Boken skildrar många olika familjeöden som trots allt hör samman i och med att det är en och samma släkt man får följa. Många gånger när jag läser denna bok vill jag ta upp den lilla Ruby och bara krama om henne det är ingen lätt uppväxt hon har...

Inga kommentarer :